Wat iedereen je vertelt over krachttraining: werking en voordelen

juni 14, 2017Blog Standard

Zit je eraan te denken om eindelijk eens te beginnen met krachttraining? Alle oefeningen waarbij gebruik wordt gemaakt van zwaartekracht in combinatie met weerstand worden krachttraining oefeningen genoemd. De oefeningen die je geregeld op Facebook voorbij ziet komen zoals push-ups en squats zijn voorbeelden van krachttraining oefeningen. Bij een push-up druk je het lichaam de lucht in (of van de grond af) waarbij je tegen de zwaartekracht ingaat. Bij krachttraining oefeningen moeten de spieren zich samenspannen om de weerstand tegen te gaan.

De weerstand creëren

Krachttraining is niets anders dan het trainen met weerstand. Dit kunnen verschillende soorten weerstand zijn. Dumbbells,  kettlebells maar ook toestellen zijn voorbeelden hiervan. Het kunnen echter ook oefeningen zijn waarbij het eigen lichaamsgewicht wordt gebruikt. Met behulp van oefeningen vecht je in feite tegen de weerstand. Om de weerstand tegen te gaan moeten de spieren zich aanspannen waarbij de spiervezels geactiveerd worden. Hierdoor raken de spiervezels beschadigd waarna ze tijdens de rustperiode kunnen herstellen en sterker kunnen worden. Dit is in het kort hoe krachttraining werkt.

Er zijn meerdere manieren om de weerstand te gebruiken. Losse gewichten,  kettlebells maar ook machines zijn voorbeelden van weerstand. Bij een bench press oefening voor de borst is de barbell de weerstand. De weerstand wordt verhoogd door gewichten aan de barbell te hangen. Het kunnen echter ook krachttraining oefeningen zijn waarbij het eigen lichaamsgewicht wordt gebruikt. Bij de push-up is je eigen lichaam bijvoorbeeld de weerstand.

De voordelen benutten

Krachttraining heeft verschillende voordelen voor het lichaam. Het zijn er zelfs zoveel dat ze niet op één hand te tellen zijn. De voornaamste voordelen van krachttraining zijn een sterker lichaam wat het gevolg is van het aankomen in spiermassa. De spieren worden er ook beter zichtbaar door en het lichaam verbruikt meer energie waardoor het mogelijk is om af te vallen. Krachttraining vermindert eveneens de kans op bepaalde aandoeningen zoals suikerziekte en kanker.

Hoe je het moet doen

Krachtraining oefeningen worden gedaan in sets. Een set bestaat vervolgens uit een reeks herhalingen. Het aantal herhalingen per set is afhankelijk van wat je wil bereiken. Voor spiergroei wordt er vaak 8 tot 10 herhalingen per set aanbevolen. Voor krachttoename worden minder herhaling aangeraden zoals maximaal 5 herhalingen per set. Tussen iedere set is er een korte pauze van ongeveer een minuut.

Tip: neem een creatine supplement

Voor iedereen die meer resultaat wil of betere prestaties zijn er vele soorten supplementen verkrijgbaar. Voor krachttraining is het creatine dat de beste keuze is. Het zit natuurlijk in vis en vlees maar als supplement in te nemen zorg je ervoor dat je lichaam er meer van binnenkrijgt. Het wordt aangeraden om elke dag 2 tot 5 gram creatine in te nemen om van de voordelen te kunnen genieten. De inname vindt iedere dag plaats en het kan voor een lange periode zonder stoppen genomen worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *