Slecht slapen, wat doe je ertegen?

februari 22, 2017Slapen Standard

Tegenwoordig komen slaapproblemen regelmatig voor. Velen mensen kunnen niet meer goed in slaap komen of hebben last van een onderbroken slaap. Dat kan erg vervelend zijn, want een gezonde slaapcyclus is belangrijk voor een maximale gezondheid. Om deze redenen zoeken mensen naar middelen die hen rust schenken, zodat zij een fijne nachtrust hebben. Het liefste heeft men een natuurlijk middel zonder vervelende bijwerkingen of verslavingen. Een van deze natuurlijke middelen is melatonine. Echter produceert het lichaam zelf ook melatonine onder bepaalde omstandigheden.

Melatonine is een hormoon dat ook wel het ‘slaaphormoon’ wordt genoemd en het wordt in het lichaam afgescheiden door de pijnappelklier. Het stofje melatonine speelt een grote rol in de slaap-waakcyclus van de mens en heeft als gevolg een slaapverwekkend effect. Het staat erom bekend dat het een stimulans biedt voor regeneratieve processen in ons lichaam en dat het de genezing bevordert. Het is inmiddels ook bekend dat melatonine een groot wapen is tegen de verspreiding van vrije radicalen in het lichaam én tegen de groei van tumoren. Er zitten dus velen voordelen aan melatonine.

Maar nu is het de vraag hoe je ervoor kan zorgen dat je lichaam melatonine aanmaakt. Je lichaam maakt melatonine aan wanneer het donker is. Er zijn een aantal zaken die je kunt toepassen om het uiterste uit de melatonine aanmaak te halen. Ten eerste is het belangrijk om op tijd naar bed te gaan. Het is gebleken dat meer dan 80% van de afscheiding van het groeihormoon in het menselijke lichaam plaatsvindt tussen 11 uur en 1 uur ’s nachts. Rond deze tijd in bed liggen, zorgt ervoor dat de voordelen volledig benut worden. Het zorgt er namelijk voor dat het lichaam gezond behouden kan worden, door de aanmaak van melatonine.
Zorg ten tweede voor ontspanning voordat je gaat slapen. Dit zorgt voor de aanmaak van melatonine, waardoor het proces tot het in slaap vallen wordt verkort. Met als gevolg dat de kwaliteit van de slaap wordt verbeterd.
Het is ten slotte ook belangrijk om een goed verduisterde slaapkamer te vormen. Elke vorm van licht kan de werking van de pijnappelklier doen afnemen, waardoor melatonine minder aangemaakt zal worden. Dit kan betekenen dat er een onderbroken slaap plaatsvindt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *