Zo val jij af en ontwikkel je spieren tegelijkertijd!

mei 19, 2016Uncategorized Standard

Heb je wel eens de spierbouw van een top sprinter vergeleken met die van een top hardloper? Sprinters hebben doorgaans een zeer atletisch uiterlijk, terwijl hardlopers een vrij schriele vertoning hebben. Deze twee verschillende lichaamsbouwen, laten zien dat niet iedere vorm van cardio hetzelfde effect heeft op spierontwikkeling. Om deze reden is het belangrijk dat jij voor de juiste vorm van cardio kiest, wanneer je cardio wilt combineren met spieropbouw.

HIIT, staat voor High Intensity Interval Training

De naam High Intensity Interval Training maakt eigenlijk zelf al redelijk duidelijk wat dit inhoudt, namelijk in intervallen trainen, met een hoge intensiteit. Sprinten valt dus in deze categorie, je sport steeds gedurende korte tijd met een hele hoge intensiviteit. Daarna kun je rusten, tot de volgende intensieve inspanning. Dit is een heel andere manier van cardio training, dan bijvoorbeeld hardlopen, waarbij je gedurende langere tijd een constante inspanning blijft leveren.

Er is onlangs een onderzoek geweest, waarbij twee groepen met elkaar vergeleken werden. Beide groepen trainden drie keer per week. Groep 1 trainde drie keer per week een half uur aan een stuk, terwijl groep 2 20 minuten per week aan HIIT deed.

Onderzoeksresultaten

Beide groepen toonden een vergelijkbaar gewichtsverlies. Groep 2, die HIIT trainden, had echter een afname van lichaamsvet van 2%, terwijl groep 1 slechts 0,3% minder lichaamsvet had. Groep 2 had bijna een kilo meer spieren ontwikkeld en groep 1 had gemiddeld ongeveer een halve kilo spieren afgebroken.

Conclusie

Veel cardiotraining kan je testosteron niveau doen afnemen, cortisol (stresshormoon) doen toenemen, immuunsysteem verzwakken, je krachttoename verhinderen én daarbij ook hypertrofie (spiergroei) een halt toeroepen. Als je naast krachttraining dus cardio wilt doen om extra af te vallen, kies dan voor High Intensity Interval Training!

Beste fitnessapparaat voor HIIT?

Het allerbelangrijkste om rekening te houden bij de aanschaf van een cardio apparaat voor HIIT, is dat deze bestand is tegen trainen met een hoge intensiviteit. Hierbij is het dus verstandig om rekening te houden met de belastbaarheid van het frame en de bewegende delen. Zo is het bijvoorbeeld niet verstandig om HIIT te trainen op een instapmodel hometrainer. Als je graag fietst, kijk dan eens naar een stevige spinningfiets. Ren je graag? Kijk dan naar een stevige loopband met een maximale snelheid van ten minste 20 km/u.

Het beste kun je echter kijken naar een crosstrainer of airbike. Deze hebben het bijkomende voordeel, dat je kracht gebruikt in je armen én je benen tegelijk. Dit zorgt voor extra calorieverbranding in dezelfde trainingstijd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *